Naar de hoofdinhoud
Werknemer

Alle medewerkerinformatie overzichtelijk op één plek

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Werknemers

Op de werknemerkaart vind je alle aan een werknemer gekoppelde informatie van een specifieke werknemer. Een werknemer is in loondienst en heeft derhalve een contract. Het aanmaken van een werknemer wordt hier beschreven. Voor ZZP-ers houden we alle informatie bij in een andere kaart; de inhuurkrachtkaart.

Ga snel naar:

De werknemerkaart bestaat, net als de meeste kaarten in LIFT, uit hoofd- en detailtabbladen waarin je verschillende informatie over de werknemer of gekoppelde gegevens ziet. Vaak is het zo dat als de gebruiker klikt op een regel in een hoofdtabblad dat dan een detailtabblad met extra informatie wordt geopend onderin de kaart.

Het detailtabblad is vaak ook de plek waar de informatie kan worden aangepast.

Welke hoofd- en detailtabbladen wel of niet zichtbaar zijn wordt bepaald door de aan de gebruiker gekoppelde rechten.

Hoofdtabbladen:

Detailtabbladen:

Tabblad Basis

Op het basistabblad van de medewerker krijg je een algemeen overzicht van de gegevens van de werknemer. Denk dan bijvoorbeeld aan de NAW gegevens, de aan de werknemer gekoppelde aanvragen, projecten en taken, algemene werknemerinformatie en contract- en CV informatie.

Tabblad Voordrachten

Bij voordrachten zie je een overzicht van aanvragen, projecten en taken waar de werknemer op is voorgedragen. Het overzicht heeft, afhankelijk van de rechten van de gebruiker, de volgende opties:

Bij aanvinken van deze checkbox worden gearchiveerde voordrachten op aanvragen, projecten en taken ook weergegeven in het overzicht.

Exporteer de getoonde lijst naar Microsoft Excel.

Daarnaast zie je op dit tabblad ook de vacatures waar de werknemer voor is geselecteerd. Lees hier meer over hoe je een medewerker voordraagt op een aanvraag, project of taak.

Tabblad Checklist

Het checklisttabblad zal enkel getoond worden wanneer de checklist voor werknemers is ingericht in opzoeklijstbeheer.

De checklist gebruik je om aan te geven of bepaalde acties al uitgevoerd zijn op de werknemer. Het is ook mogelijk om aantekeningen bij een checklist item te plaatsen.

Tabblad Kennis

Op het 'kennis' tabblad kan je de inzetbaarheid, kennis en vaardigheden van een medewerker vastleggen. Voor alle groepen geldt dat items in een groep vallen. Inrichting van de groepen en items binnen inzetbaarheid, kennis en vaardigheden gebeurt vanuit opzoeklijstbeheer.

Door op de bolletjes te klikken geef je aan of de medewerker beginner, ervaren, zeer ervaren of expert is. Achter een item kan met de checkbox worden aangeven of een werknemer voor dit item de ambitie heeft om zich op dat gebied nog verder te ontwikkelen.

Stel dat er een opdracht binnenkomt voor een medewerker met bepaalde vaardigheden kan je deze matchen op inzetbaarheid, kennis en vaardigheden. LIFT kent vele mogelijkheden voor het matchen van het personeel en wordt in het artikel matching verder toegelicht.

Tabblad Opleidingen

Het 'opleidingen' tabblad gebruik je om de opleidingen, cursussen en diploma's van een werknemer vast te leggen. Indien een diploma/certificaat een looptijd heeft met een verloopdatum zou je dat hier ook aan kunnen geven. Je kan databewaking inrichten om bijvoorbeeld geattendeerd te worden op het verlopen van bepaalde certificeringen van je medewerkers. Daarnaast kan je op dit tabblad ook gegevens registreren over de vervoersmogelijkheden van de werknemer.

Bij dit tabblad horen ook de detailtabbladen 'Cursussen' en 'Diploma's'.

Tabblad P&O

In het 'P&O' tabblad vind je meer persoonsinformatie over de werknemer. Je ziet hier bijvoorbeeld de contracthistorie van een medewerker, daarnaast kun je hier ook een nieuw contract aanmaken danwel een contractmutatie doorvoeren.

Verder kan je de werknemer hier koppelen aan een urenmanager of HR medewerker.
Deze manager kan dan de uren controleren en/of vakantieverzoeken van de werknemer beoordelen.

Tabblad Objecten

Bij het tabblad 'objecten' zie je welke objecten aan de medewerker gekoppeld zijn, hier kun je eventueel op doorklikken om deze te beheren of wijzigen. Wij kennen 4 typen objecten, namelijk de auto, computers, sleutels en telefoons. In de collectie objecten vertellen wij meer over de mogelijkheden van de objecten.

Werknemer aanmaken

Voor het aanmaken van een nieuwe werknemer ga je naar:

Startpagina in de snelkoppelingenbalk. De snelkoppelingbalk is de strook met mogelijk te starten functies aan de linkerkant van het LIFT scherm. Ga naar dit scherm om naar 'Acties...' te gaan.

Met het acties-veld op de startpagina kunnen snel acties gestart worden. Typ hier 'werknemer' en kies de optie 'Nieuwe kaart - Werknemer' om direct een nieuwe werknemer aan te maken.

Een andere mogelijkheid is om vanuit de kaarttegel 'Werknemers' via het werknemer-icoon op de tegel een werknemer aan te maken. Voorwaarde is dan uiteraard wel dat in de startpagina-inrichting gebruik gemaakt wordt van de kaarttegelwidget 'Overzicht - Werknemers'.

Functies op de werknemerkaart

De werknemerkaart heeft verschillende algemene- en kaartspecifieke functies.


Algemene functies:

Openstaande wijzigingen in de kaart definitief doorvoeren.

Openstaande wijzigingen ongedaan maken.

De gegevens van de kaart verversen.

De werknemer archiveren. Als er nog uren en/of projecten open staan bij de medewerker zal LIFT hier een melding van geven.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de vorige kaart.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de volgende kaart.

In 'Navigeren' kan een fragment van de medewerkernaam worden ingevoerd. Met de '...' knop kan worden aangevinkt in welke type medewerkers je wilt zoeken.

Kaartspecifieke functies:

Afhankelijk van de rechten van de gebruiker en de vastgezette kaartspecifieke functies ziet de gebruiker meer of minder van onderstaande functies:

Werknemer terugzetten naar potentiële werknemer.

Een nieuw contract aan de werknemer koppelen of het huidige contract muteren.

Nieuw document koppelen. Deze knop is enkel zichtbaar wanneer documentsjablonen gedefinieerd zijn op het werknemerkaarttype en de huidige gebruiker recht heeft op één of meerdere documentsjablonen. Documenten worden zichtbaar in het contactoverzicht van de werknemer.

Nieuwe e-mail verzenden. Deze knop is enkel zichtbaar wanneer e-mailsjablonen gedefinieerd zijn op het werknemerkaarttype en de huidige gebruiker recht heeft op één of meerdere e-mailsjablonen. Verzonden e-mail wordt zichtbaar in het contactoverzicht van de werknemer.

Start een kaartrapportage over deze (selectie van) werknemerkaart(en).
Enkel wanneer een gebruiker recht heeft op één of meerdere rapporten of rapportbeheer is deze knop zichtbaar.

Start kaartspecifieke acties. Hier kan je kiezen voor documentsjabloonbeheer en e-mailsjabloonbeheer. De acties zijn rechtafhankelijk beschikbaar.

Detailtabbladbeheer. Je kan detailtabbladen openen door te klikken op relevante samenvattingen in de hoofdtabbladen of je kan ze via detailtabbladbeheer openen. Daarnaast kan je snel alle detailtabbladen openen of sluiten of via de detailtabblad manager vastzetten aan de kaart. Een volgende keer openen van de kaart zal dan de gepinde detailtabbladen ook direct openen.

Open de helppagina van deze kaart.

Knoppenbalkbeheer. Hier kan je aanvinken welke van de kaartspecifieke functies direct als knop boven de kaart staan. Daarnaast kan je vanuit dit menu minder vaak gebruikte acties starten.

Openen van bestaande werknemerkaart

Om een bestaande werknemerkaart te openen zijn er verschillende mogelijkheden:

Typ hier een fragment van de naam van de medewerker en klik op zoeken. Werknemers zijn te te herkennen aan het werknemer-icoon:

Een andere manier om een bestaande werknemerkaart te openen is om via de startpagina naar het actieveld te navigeren. Typ hier 'werknemer' en kies de optie 'Overzicht - Werknemers'. In het overzicht dubbelklikken op de gewenste naam van een medewerker opent de desbetreffende werknemerkaart.

Werknemer uit dienst

Wanneer een werknemer uit dienst gaat omdat een contract niet verlengd wordt of de werknemer ontslag heeft genomen dan vul je op het P&O tabblad de datum uitdiensttreding met de datum van de laatste werkdag van de werknemer. LIFT zal vervolgens automatisch de volgende handelingen voor de gebruiker uitvoeren.

  • de looptijd van het gekoppelde werknemercontract inkorten t/m de datum uitdiensttreding

  • de looptijd van gekoppelde lopende voordrachten verkorten t/m de datum van uitdiensttreding

Mocht de werknemer al uren hebben geschreven na de datum van uitdiensttreding dan zal LIFT hier melding van maken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren doordat er gehonoreerd taakurenverzoek / vakantieverzoek is aangemaakt voor een nationale feestdag en de uren direct zijn doorgevoerd.

Open de urenkaart van de werknemer op de eerst gevonden datum na de datum van uitdiensttreding waarop uren geschreven zijn - en dus verwijderd moeten worden.

Na verwijderen van de uren na de datum van uitdiensttreding kan de controle nogmaals worden uitgevoerd via het verversen van de opgeslagen kaart.

LIFT zal niet automatisch de indien- en akkoorddatum aanpassen. Het is dus belangrijk om deze nog goed te controleren.

Daarnaast zal de gekoppelde gebruiker gearchiveerd moeten worden zodat deze niet meer kan inloggen in LIFT.

Was dit een antwoord op uw vraag?