Gebruikers

Toegang verlenen tot LIFT

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Algemeen

Om iemand toegang te verlenen tot LIFT zal de persoon als gebruiker in LIFT moeten gedefinieerd. Een gebruiker in LIFT hoeft geen medewerker te zijn, maar je kan wel aangeven dat een gebruiker ook een medewerker is. Dit is met name van belang op het moment dat een gebruiker ook een medewerker is en gewerkte uren in LIFT moet kunnen registreren.

Een gebruiker heeft een licentiesleutel nodig om te kunnen inloggen. Een licentiesleutel bepaalt licentie-technisch welke rechten de gebruiker maximaal toegekend zou kunnen krijgen.

Het is niet mogelijk om direct rechten aan een gebruiker toe te kennen. Dit kan enkel door één (of meerdere) rollen aan de gebruiker te koppelen. Een gebruiker kan nooit meer rechten krijgen dan de gebruiker op basis van de licentiesleutel zou mogen hebben.

Standaard logt een gebruiker in met een inlognaam en wachtwoord. Het is echter ook mogelijk om in te loggen middels Single sign-on (SSO).

Voor een gebruiker kan je ook aangeven dat deze gebruiker 'supervisor' is.
Een supervisor heeft alle rechten binnen de gekoppelde licentiesleutel. Rapporten en widgets moeten via een rol aan een supervisor gekoppeld worden.

Aanmaken van een gebruiker

Ga naar de Startpagina en typ in het 'Acties...' veld het woord 'Gebruiker' en kies 'Nieuwe kaart - Gebruiker' om een nieuwe gebruiker aan te maken.

Bij het aanmaken van een gebruiker kan de gebruiker bij inloggen direct gekoppeld worden aan een gedefinieerde startpaginaconfiguratie.

Wanneer een gebruiker handmatig mag inloggen dient een wachtwoord te worden ingevoerd. Daarbij kan met een vinkje worden aangegeven dat dit een tijdelijk wachtwoord betreft. Bij een eerste keer inloggen zal de gebruiker geforceerd worden tot het ingeven van een nieuw persoonlijk wachtwoord.

LIFT Software benadrukt het belang van het gebruik van sterke wachtwoorden en tweestapsverificatie (2FA).

Na het aanmaken van de gebruiker kan de gebruiker gekoppeld worden aan de juiste rollen zodat de gebruiker de gewenste rechten heeft binnen LIFT.

Gebruikerkaart

In de gebruikerkaart kunnen altijd alle gegevens van een gebruiker worden aangepast.

In de gebruikerkaart kunnen de onderstaande kaartspecifieke functies gestart worden:

Gebruikeropzoeklijsten. De huidige gebruiker kan hiervandaan direct gekoppeld worden aan verschillende opzoeklijsten zoals accountmanager, behandelaar, HR manager, recruiter, teammanager en/of urenmanager.

Aanmelden als deze gebruiker. Met deze handige functie kan je binnen je eigen account inloggen als de gebruiker in deze gebruikerskaart. Op die manier kan je verifieren of de uitgedeelde licentiesleutel en gekoppelde rollen de gebruiker de gewenste rechten geeft. Mocht dit niet het geval zijn dan kan de beheerder rechten in een gekoppelde rol aanpassen en weer inloggen als deze gebruiker.

Inloggegevens aanpassen. Hier kunnen inlognaam, wachtwoord en voor de gebruiker toegestane inlogmethoden worden aangepast.

Authenticator verwijderen. Is een gebruikersaccount beschermd middels 2FA en kan de gebruiker geen 2FA code meer opvragen dan kan een beheerder de 2FA bescherming van een account verwijderen. Hierna kan de gebruiker weer kan inloggen en een nieuwe 2FA koppeling maken.

Gebruikersinstellingen beheren. Als de gebruiker niet is ingelogd kan de beheerder in dit dialoog instellingen overnemen van een standaard gebruikerprofiel. Indien enkel optionele componenten wordt aangevinkt kan de beheerder kiezen welke componenten moeten worden overschreven.

Gebruikerkaart rapporten. Hier kunnen rechtenrapporten gedefinieerd (indien de gebruiker daar recht op heeft) en gestart worden.

E-mailsjabloonbeheer. Definieer hier e-mailsjablonen op de gebruikerkaart welke kunnen worden ingezet bij gebeurtenissen en acties op de gebruikerkaart om bijv. een nieuwe gebruiker via e-mail te notificeren dat zijn of haar account is aangemaakt.

Gekoppelde rollen kunnen ook dynamisch aan een medewerker worden gekoppeld via rechtenprofielen. Zo kan op basis van bepaalde gegevens uit de medewerkerkaart of een werknemercontract worden bepaald welke rechtenprofiel(en) op dit moment bij een gebruiker van toepassing zijn. Rechtenprofielen bevatten één of meer rollen.

Was dit een antwoord op uw vraag?