Werknemercontract
Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Gisteren bijgewerkt

Je kan bij een potentiële werknemer en uiteraard ook bij een werknemer historisch de werknemercontracten vastleggen. In de contracten kan je o.a. de looptijd, contractsoort, contractpercentage, salaris, (advies)uurtarief, functie, vestiging en de opbouw van vakantiedagen of vakantieuren vastleggen.

Snel naar:

Aanmaken van het contract

Op de potentiële werknemer- en uiteraard ook bij de werknemerkaarten is dit de kaartoptie:

Een nieuw contract aan de werknemer koppelen of het huidige contract muteren.

Wanneer iemand nog geen contract heeft heb je enkel de mogelijkheid om een nieuw contract aan te maken.

Heb je al één of meerdere contracten dan heb de keuze om een nieuw contract aan te maken of mutaties door te voeren in het huidige contract. Een mutatie zou bijvoorbeeld een salarismutatie of een verandering in contractspercentage kunnen zijn. In beide situaties geef je een startdatum aan. Bij het aanmaken van een nieuw contract kan je er voor kiezen om dat te doen door als uitgangspunt het huidige contract te kopiëren.

Het overzicht van medewerkercontracten van potentiële werknemers en werknemers zijn te vinden op het P&O hoofdtabblad van de (potentiële) werknemerkaart.

Functies op de contractkaart

De werknemercontractkaart heeft verschillende algemene- en kaartspecifieke functies.


Algemene functies:

Openstaande wijzigingen in de kaart definitief doorvoeren.

Openstaande wijzigingen ongedaan maken.

De gegevens van de kaart verversen.

Het contract archiveren.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de vorige kaart.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de volgende kaart.

In 'Navigeren' kan een fragment van de medewerkernaam worden ingevoerd. Met de '...' knop kan worden aangevinkt in welke type medewerkers je wilt zoeken.

Kaartspecifieke functies:

Afhankelijk van de rechten van de gebruiker en de vastgezette kaartspecifieke functies ziet de gebruiker meer of minder van onderstaande functies:

Nieuw contract toevoegen.

Nieuw document koppelen. Deze knop is enkel zichtbaar wanneer documentsjablonen gedefinieerd zijn op het contractkaarttype en de huidige gebruiker recht heeft op één of meerdere documentsjablonen. Documenten worden zichtbaar in het contactoverzicht van de medewerker.

Nieuwe e-mail verzenden. Deze knop is enkel zichtbaar wanneer e-mailsjablonen gedefinieerd zijn op het contractkaarttype en de huidige gebruiker recht heeft op één of meerdere e-mailsjablonen. Verzonden e-mail wordt zichtbaar in het contactoverzicht van de medewerker.

Start een kaartrapportage over deze (selectie van) medewerkerkaart(en).
Enkel wanneer een gebruiker recht heeft op één of meerdere rapporten of rapportbeheer is deze knop zichtbaar.

Start kaartspecifieke acties. Hier kan je kiezen voor documentsjabloonbeheer en e-mailsjabloonbeheer. De acties zijn rechtafhankelijk beschikbaar.

Detailtabblad beheer. Je kan detailtabbladen openen door te klikken op relevante samenvattingen in de hoofdtabbladen of je kan ze via detailtabbladbeheer openen. Daarnaast kan je snel alle detailtabbladen openen of sluiten of via de detailtabblad manager vastzetten aan de kaart. Een volgende keer openen van de kaart zal dan de gepinde detailtabbladen ook direct openen.

Open de helppagina van deze kaart.

Knoppenbalkbeheer. Hier kan je aanvinken welke van de kaartspecifieke functies direct als knop boven de kaart staan. Daarnaast kan je vanuit dit menu minder vaak gebruikte acties starten.

Vakantiedagen

LIFT zal bij het uitrekenen van de vakantieopbouw het aantal vakantiedagen in combinatie met het geldende contractpercentage gebruiken om de vakantiedagenopbouw voor de vakantiestand te bepalen. De vakantiestand is inzichtelijk op het vakantiestanddetailtabblad in de medewerkerkaart of voor urenschrijvers in het medewerkerportaal.

Voer het aantal vakantiedagen in een contract altijd in op basis van een 100% contract!

Mocht een medewerker meer of minder uren gaan werken dan is wijzigen van het contractpercentage voldoende en hoef je niet handmatig het aantal vakantiedagen/uren uit te rekenen.

Contractpercentage

Zoals hierboven aangegeven bepaalt het contractspercentage op een werknemercontract de vakantieopbouw van die werknemer. Daarnaast bepaalt het contractspercentage in combinatie met de urennorm van de organisatie het verwachte aantal verantwoorde uren.

De urennorm van de organisatie is in te stellen in
systeeminstellingen \ urenregistratie \ norm werkuren per werkweek.

In de bedrijfsinstellingen van de urenkaart kan ingesteld zijn dat de volledigheidscheck de geschreven uren vergelijkt met de norm-uren van de medewewerker. De norm-uren zijn de norm werkuren van de organisatie vermenigvuldigd met het actieve contractpercentage. Is de norm van de organisatie 40 uur in de week en werkt iemand met een 80% contract dan moet de werknemer minimaal 32 uur verantwoorden in zijn/haar urenkaart.

Een rapport als het 'Uren- en lastenoverzicht' gebruikt het contractpercentage bijvoorbeeld voor het berekenen van het declarabiliteitspercentage.

Openen bestaand contract

Er zijn verschillende manieren om een werknemercontract te openen of een overzicht te krijgen van alle werknemercontracten:

Kaart

De meest gangbare methode om een medewerkercontractkaart te openen is door naar de werknemerkaart te navigeren en dan daar het P&O hoofdtabblad het contract te openen d.m.v. een dubbelklik op de regel. De verschillende contractmutaties binnen een contract kunnen inzichtelijk gemaakt worden een klik op het '>' symbool.

Startpagina in de snelkoppelingenbalk. De snelkoppelingbalk is de strook met mogelijk te starten functies aan de linkerkant van het LIFT scherm. Ga naar dit scherm om naar 'Acties...' te gaan.

Met het acties-veld op de startpagina kunnen snel acties gestart worden. Typ hier 'contract' en kies de optie 'Overzicht - Werknemercontracten' om het overzicht van werknemercontracten te openen. Het overzicht kan ook inzicht geven in alle, lopende, verlopen of nog te starten contracten. Dubbelklikken op een regel opent die specifieke contractkaart.

Tegel

Een andere mogelijkheid is om vanuit de kaarttegel 'Werknemercontracten' het overzicht van werknemercontracten te openen. Het overzicht kan ook inzicht geven in alle, lopende, verlopen of nog te starten contracten. Dubbelklikken op een regel opent die specifieke contractkaart.

Er is een uitgewerkt voorbeeld van een rapport met lopende contracten is hier te vinden.

Was dit een antwoord op uw vraag?