Rollen en Rechten

Definieer rollen om gebruikers rechten te geven

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Dit artikel geeft uitleg over de volgende onderwerpen:

Wat is een rol?

Een rol bundelt een verzameling rechten. Aan een rol kunnen één of meer gebruikers gekoppeld worden. Een gebruiker kan weer aan één of meer rollen gekoppeld zijn.

De uiteindelijke rechten van een gebruiker is de optellingen van alle rechten van alle aan de gebruiker gekoppelde rollen. Deze rechten dienen wel te vallen binnen de aan de gebruiker gekoppelde licentiesleutel.

Als organisatie bepaal je tijdens de onboarding gezamelijk met één van onze consultants, welke rollen je wilt onderscheiden. Te denken valt aan rollen zoals bijvoorbeeld projectleider, accountmanager, back-office of consultant.

Aanmaken van een nieuwe rol

Voor het aanmaken van een nieuwe rol ga je naar:

Startpagina in de snelkoppelingenbalk. De snelkoppelingbalk is de strook met mogelijk te starten functies aan de linkerkant van het LIFT scherm. Ga naar dit scherm om naar 'Acties...' te gaan.

Met het acties-veld op de startpagina kunnen snel acties gestart worden. Typ hier 'rol' en kies de optie 'Nieuwe kaart - Rol' om een nieuwe rol aan te maken.

In het gestarte dialoog kan je vervolgens een naam en omschrijving van de rol opgeven. Wanneer een rol in grote lijnen lijkt op een eerder gedefinieerde rol kan je bij het aanmaken van de rol kiezen voor 'Kopieer rechten van rol...' met het aangeven

Upload een eerder gedefinieerde rol configuratie naar LIFT

Direct na het aanmaken van een rol of het openen van een bestaande rol kan een rol worden ingericht of aangepast.

Openen bestaande rolkaart

Om een bestaande rol te openen zijn er verschillende mogelijkheden:

Typ hier de naam van de rol en klik op zoeken. Rollen zijn te te herkennen aan het rollen-icoon:

Een andere manier om een bestaande rolkaart te openen is om via de startpagina naar het actieveld te navigeren. Typ hier 'rol' en kies de optie 'Overzicht - Rollen'. In het overzicht dubbelklikken op de gewenste rol opent de desbetreffende rolkaart.

Kaartopties

Hieronder een overzicht van kaartopties van de rolkaart:

Bij openstaande wijzigingen zal dit opslaan icoon oplichten. Gebruik deze knop om wijzingen door te voeren.

Maak de huidige openstaande wijzigingen ongedaan.

Gegevens herladen.

Archiveer de rol.

Voor de rol specifieke instellingen pushen naar gebruikers in die rol. Voorwaarde is wel dat gebruikers op dat moment niet ingelogd mogen zijn.

Exporteer de rol naar <rol>.xml bestand

Start of beheer rol-kaartrapportages.

Inrichten of aanpassen van een rol

In een rol kan je:

  • de rolnaam bewerken

  • een omschrijving van de rol meegeven

  • de toewijziging van gebruikers instellen in gekoppelde rollen

  • zien welke rechtenprofielen gekoppeld zijn aan deze rol

  • lijstrechten koppelen

  • rechten instellen.

Rechten

Rechten configureer je op het rechtentabblad van de rolkaart. In een rol geef je gebruikers die gekoppeld zijn aan die rol rechten op:

  • kaarten zoals bijvoorbeeld de werknemer-, project- of urenkaart

  • hoofdtabbladen zoals het budgetten tabblad op de projectkaart

  • detailtabbladen zoals het calamiteitentabblad op de medewerkerkaart

  • speciale velden zoals P&O aantekeningen op de werknemerkaart

  • acties zoals het aanmaken van een project bij een klant

  • documenten van een bepaald type die aan de kaart gekoppeld is

  • rapporten welke gekoppeld zijn aan de geselecteerde kaart

Een handige tip bij het configureren van een rol:

In de rechten zitten vaak 'Lezen' of 'Schrijven' kolommen. Met het klikken op de kolomkop kan je snel voor alle rechten in een groep de vinkjes aan of uit zetten.

Let er ook op dat LIFT eerst zal valideren of de gebruiker recht heeft op een bepaalde kaart via de aan de gebruiker gekoppelde licentiesleutel.

Filterrechten

Naast standaard rechten kan LIFT op specifieke kaarten ook werken met filters op een rol. Met filters is het bijvoorbeeld mogelijk om een rol recht te geven op alle werknemerkaarten waarvoor de gebruiker de HR manager of urenmanager is. Een ander voorbeeld is dat je alle klantkaarten openen van accountmanager x an accountmanager y.

De mogelijke filters zijn afhankelijk van de kaartsoort waarop gefilterd wordt. Filterrechten zitten bijvoorbeeld op:

  • Medewerkerkaarten en werknemercontractkaart

  • Lead-, aanvraag- en projectkaart

  • (Potentiele) klant- en klantcontactpersoonkaart

  • Urenregistratie - Medewerkers

Om filters in te stellen selecteer je een ondersteunde kaartcategorie en kaart. Klik hierna op de '...' knop rechtsboven in de rechterkolom.

Filters op kaarten kunnen niet gebruikt worden in combinatie met toewijzingen aan documenttypen en/of rapporten op die kaart

Rechtenprofielen

Rechtenprofielen worden gebruikt om automatisch dynamische koppelingen te maken tussen gebruikers die gekoppeld zijn aan een werknemerkaart (en een geldig werknemercontract hebben) en één of meerdere rollen.

Voorbeeld:

Een gebruiker heeft een gekoppelde werknemerkaart. In het huidig gekoppelde contract is de functie van de werknemer consultant. Via een rechtenprofiel kan de gebruiker dan automatisch gekoppeld zijn aan de rol urenschrijver.

Als de werknemer later accountmanager wordt via zijn/haar functie in het medewerkercontract dan kan LIFT de gebruiker via rechtenprofielen automatisch koppelen aan de rol accountmanager (en evt. nog steeds aan de rol urenschrijver).

Op het basistabblad van de rolkaart is inzichtelijk welke rechtenprofielen aan de rol gekoppeld zijn.

Er is een artikel waarin dieper op rechtenprofielen wordt ingegaan.

Was dit een antwoord op uw vraag?