Naar de hoofdinhoud
Projecten

Alle informatie over een project gebundeld in de projectkaart

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Meer dan 2 weken geleden bijgewerkt

Op de projectkaart registreer je projectinformatie zoals de projectnaam, gekoppelde klant, contactpersoon, projectlooptijd, facturatiewijze en medewerkers of artikelen.

Ga snel naar:

Project aanmaken

Vanuit een aanvraag

Doorgaans zal er voorafgaand aan een project een aanvraag voor dit project geregisteerd zijn. In het aanvraagstadium wordt meestal een offerte aan de (potentiële) klant afgegeven. Bij een akkoord zal de aanvraag vervolgens gepromoveerd worden tot een project.

In de knoppenbalk van de aanvraagkaart zit de 'Aanvraag accepteren naar project' knop. Voor meer informatie over de aanvraagkaart klik hier.

Direct aanmaken van een project

Een nieuw project kan direct worden aangemaakt vanaf de

Kies in één van bovenstaande kaarten voor:

In de knoppenbalk van bovenstaande kaarten zit de 'Nieuw project' knop.

Bij gebruik van de kaarttegel 'Projecten'. Klik op de kaarttegelknop 'Nieuw project'.

Project aanmaken vanuit een kaarttegel

Een andere mogelijkheid is om vanuit de kaarttegel 'Projecten' via het project-icoon op de tegel een project aan te maken. Voorwaarde is dan uiteraard wel dat in de startpagina-inrichting gebruik gemaakt wordt van de kaarttegelwidget 'Overzicht - Projecten'.

Projecttypen

Bij het aanmaken van een project kan je kiezen uit:

* Persoonsproject

Kies persoonsproject wanneer aan het project medewerkers, activiteitengroepen en/of budget- en planninggroepen gekoppeld moeten kunnen worden omdat uren moeten kunnen worden geregistreerd. Dit onafhankelijk van de wijze van factureren van het project. Op een project vastgelegde uurtypes kunnen ook gebruikt worden om op verschillende projectactiviteiten of projectfases uren te registreren. Op persoonsvoordrachtniveau.

* Artikelproject

Wanneer je artikelen wilt gaan doorbelasten naar de klant kies je artikelproject. Dit kunnen zowel eenmalig- als wederkerend door te belasten artikelen zijn.

* Vrij productproject

Vrije producten zijn producten of diensten die je eenmalig factureert en waar binnen de software ook geen standaard voor is. Dit zou bijvoorbeeld een factuur kunnen zijn naar een bedrijf om de kosten van een beursstand te delen.

* Kopiëren van bestaand project onder deze relatie of van een projectsjabloon

Je kan een bestaand project kopiëren of een als projectsjabloon gemarkeerd project gebruiken.

Functies op de projectkaart

De projectkaart heeft verschillende algemene- en kaartspecifieke functies.

Algemene functies

Openstaande wijzigingen in de kaart definitief doorvoeren.

Openstaande wijzigingen ongedaan maken.

De gegevens van de kaart verversen.

Het project archiveren.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de vorige kaart.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de volgende kaart.

Kaartspecifieke functies

De zichtbare kaartspecifieke functies zijn afhankelijk van de rechten van de gebruiker en de ingestelde knoppen in knoppenbalkbeheer.

Project beeindigen.

Project terugzetten naar aanvraag.

Vervolgaanvraag op het project aanmaken. Een vervolgaanvraag kan hierbij een ook een mogelijke projectverlenging zijn.

Nieuw persoon voordragen op het project (enkel bij een persoonsproject).

Nieuwe activiteitgroep voordragen op het project (enkel bij een persoonsproject).

Maak een nieuwe budget- en planninggroep aan op dit project.

Start de factuurmodule voor dit project.

Een nieuw document koppelen. Deze knop is enkel zichtbaar wanneer documentsjablonen gedefinieerd zijn op het projectkaarttype en de huidige gebruiker recht heeft op één of meerdere documentsjablonen. Gekoppelde documenten worden zichtbaar in het contactoverzicht van het project.

Nieuwe e-mail verzenden. Deze knop is enkel zichtbaar wanneer e-mailsjablonen gedefinieerd zijn op het projectkaarttype en de huidige gebruiker recht heeft op één of meerdere e-mailsjablonen. Verzonden e-mail wordt zichtbaar in het contactoverzicht van het project.

Start een kaartrapportage over deze (selectie van) projectkaart(en).
Enkel wanneer een gebruiker recht heeft op één of meerdere rapporten of rapportbeheer is deze knop zichtbaar.

Start kaartspecifieke acties. Start hier de projectkopieermagiër. Wanneer het project een persoonsproject betreft kan hier ook de persoonsvoordrachttariefwijzigingsmagiër gestart worden.

Hier kan je kiezen voor documentsjabloonbeheer en e-mailsjabloonbeheer.

De acties zijn rechtafhankelijk beschikbaar.

Detailtabbladbeheer. Je kan detailtabbladen openen door te klikken op relevante samenvattingen in de hoofdtabbladen of je kan ze via detailtabbladbeheer openen. Daarnaast kan je snel alle detailtabbladen openen of sluiten of via de detailtabblad manager vastzetten aan de kaart. Een volgende keer openen van de kaart zal dan de gepinde detailtabbladen ook direct openen.

Open de helppagina van deze kaart.

Knoppenbalkbeheer. Hier kan je aanvinken welke van de kaartspecifieke functies direct als knop boven de kaart staan. Daarnaast kan je vanuit dit menu minder vaak gebruikte acties starten.

​Openen van een bestaande projectkaart

Om een bestaand project te openen zijn er verschillende mogelijkheden:

Typ hier de naam van het project en klik op zoeken. Projecten zijn te herkennen aan het project-icoon:

Een andere manier om een bestaand project te openen is om via de startpagina naar het actieveld te navigeren. Typ hier 'project' en kies de optie 'Overzicht - Projecten'. In het overzicht van projecten dubbelklikken op de gewenste project opent de desbetreffende projectkaart.

Een andere mogelijkheid is om vanuit de kaarttegel 'Projecten' op de tegel te klikken om een overzicht van alle projecten te openen. Dubbelklikken op de regel opent de desbetreffende projectkaart. Voorwaarde is dan uiteraard wel dat in de startpagina-inrichting gebruik gemaakt wordt van de kaarttegelwidget 'Overzicht - Projecten'.

Looptijd van een project aanpassen

Een gebruiker kan vanuit de projectkaart gemakkelijk de looptijd van een project aanpassen; bijvoorbeeld omdat het project verlengd wordt. Dit kan in de volgende stappen:

  • Klik op de looptijd in de groep 'Projectinformatie' op het 'Basis' tabblad van de projectkaart. Onderin zal vervolgens het 'Projectinformatie' detailtabblad openen.

  • Achter de looptijdregel van het projectinformatiedetailtabblad klik je op de '...' knop om de looptijd te wijzigen.

Voor gekoppelde voordrachten kunnen, afhankelijk van de gewenste aanpassingen, start- en/of einddatums worden aangepast. De looptijd van voordrachten dient te allen tijde binnen de looptijd van het project te vallen.

Als op het project gebruik wordt gemaakt van factuurplanningen kunnen, afhankelijk van de gewenste aanpassingen, in de dialoog de factuurdatums van factuurplanningen worden aangepast. De factuurdatum van een factuurplanning dient te allen tijde binnen de looptijd van het project te vallen.

Was dit een antwoord op uw vraag?