Potentiële klant

Alle informatie van een potentiële klant gebundeld

Dominique Amennou avatar
Geschreven door Dominique Amennou
Deze week bijgewerkt

Op de potentiële klantkaart zie je alle informatie met betrekking tot de potentiële klant. Denk hierbij aan gekoppelde contactpersonen, leads en aanvragen. Op relatienivo kunnen alvast voorkeuren worden ingegeven met betrekking tot bijvoorbeeld standaard facturatiewijze, factuurverzendopties of de betalingsconditie op facturen. Het detailtabblad 'Contacten' toont alle communicatie (documenten, e-mail, gespreksnotities, afspraken en workflows) met de potentiële klant maar ook die op gekoppelde contactpersonen en aanvragen.

Ga snel naar:

Heeft een klantrelatie al diensten afgenomen dan zijn aan die relatie al één of meer projecten gekoppeld en is zo'n relatie een klant.

Potentiële klant aanmaken

Voor het aanmaken van een nieuwe potentiële klant ga je naar:

Startpagina in de snelkoppelingenbalk. De snelkoppelingbalk is de strook met mogelijk te starten functies aan de linkerkant van het LIFT scherm. Ga naar dit scherm om naar 'Acties...' te gaan.

Met het acties-veld op de startpagina kunnen snel acties gestart worden. Typ hier 'klant' en kies de optie 'Nieuwe kaart - Potentiële klant' om een nieuwe potentiële klant toe te voegen.

Een andere mogelijkheid is om vanuit de kaarttegel 'Potentiële klanten' via het potentiële klant-icoon op de tegel een potentiële klant aan te maken. Voorwaarde is dan uiteraard wel dat in de startpagina-inrichting gebruik gemaakt wordt van de kaarttegelwidget 'Overzicht - Potentiële klanten'.

Het aanmaken van een potentiële klant kan ook eenvoudig via de Linkedin plugin.

Functies op de potentiële klantkaart

De potentiële klantkaart heeft verschillende algemene- en kaartspecifieke functies.


Algemene functies:

Openstaande wijzigingen in de kaart definitief doorvoeren.

Openstaande wijzigingen ongedaan maken.

De gegevens van de kaart verversen.

De potentiële klant archiveren. Als er nog lopende aanvragen open staan bij de potentiële klant zal LIFT hier een melding van geven en kan de potentiële klant nog niet gearchiveerd worden.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de vorige kaart.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de volgende kaart.

In 'Navigeren' kan een fragment van de bedrijfsnaam van een klantrelatie worden ingevoerd. Met de '...' knop kan worden aangevinkt in welke type klantrelaties je wilt zoeken.

Kaartspecifieke functies:

Afhankelijk van de rechten van de gebruiker en de vastgezette kaartspecifieke functies ziet de gebruiker meer of minder van onderstaande functies:

De potentiële klant direct klant maken. Een potentiële klant wordt automatisch een klant wanneer een gekoppelde aanvraag wordt gehonoreerd tot project. Deze functie hoort dus niet vaak gebruikt te worden.

Maak een nieuwe lead aan bij deze klantrelatie.

Maak een nieuwe aanvraag aan bij deze klantrelatie.

Maak direct een nieuw project aan bij deze klantrelatie. De potentiële klant zal dan ook direct een klant worden.

Voeg een nieuwe contactpersoon toe aan deze klantrelatie.

Nieuwe e-mail verzenden. Deze knop is enkel zichtbaar wanneer e-mailsjablonen gedefinieerd zijn op het klantkaarttype en de huidige gebruiker recht heeft op één of meerdere e-mailsjablonen. Verzonden e-mail wordt zichtbaar in het contactoverzicht van de klantrelatie.

Start een kaartrapportage over deze (selectie van) klantkaart(en).
Enkel wanneer een gebruiker recht heeft op één of meerdere rapporten of rapportbeheer is deze knop zichtbaar.

Start kaartspecifieke acties. Hier kan je kiezen voor documentsjabloonbeheer en e-mailsjabloonbeheer. De acties zijn rechtafhankelijk beschikbaar.

Detailtabblad beheer. Je kan detailtabbladen openen door te klikken op relevante samenvattingen in de hoofdtabbladen of je kan ze via detailtabbladbeheer openen. Daarnaast kan je snel alle detailtabbladen openen of sluiten of via de detailtabblad manager vastzetten aan de kaart. Een volgende keer openen van de kaart zal dan de gepinde detailtabbladen ook direct openen.

Open de helppagina van deze kaart.

Knoppenbalkbeheer. Hier kan je aanvinken welke van de kaartspecifieke functies direct als knop boven de kaart staan. Daarnaast kan je vanuit dit menu minder vaak gebruikte acties starten.

​Openen van bestaande potentiële klantkaart

Om een bestaande klantkaart te openen zijn er verschillende mogelijkheden:

Typ hier de bedrijfsnaam en klik op zoeken. Klanten zijn te te herkennen aan het klant-icoon:

Een andere manier om een bestaande klantkaart te openen is om via de startpagina naar het actieveld te navigeren. Typ hier 'klant' en kies de optie 'Overzicht - Klanten'. In het overzicht dubbelklikken op de gewenste bedrijfsnaam opent de desbetreffende klantkaart.

Was dit een antwoord op uw vraag?