Naar de hoofdinhoud
Klant

Alle informatie van een klant gebundeld

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Meer dan 4 maanden geleden bijgewerkt

Op de klantkaart zie je alle informatie met betrekking tot de klant. Denk hierbij aan gekoppelde contactpersonen, leads, aanvragen en projecten. Op relatieniveau kunnen voorkeuren worden ingegeven met betrekking tot bijvoorbeeld standaard facturatiewijze, factuurverzendopties of de betalingsconditie op facturen. Het detailtabblad 'Contacten' toont alle communicatie (documenten, e-mail, gespreksnotities, afspraken en workflows) met de klant maar ook die op gekoppelde contactpersonen en aanvragen/projecten.

Ga snel naar:

Heeft een klantrelatie nog geen diensten afgenomen dan registreer je deze relatie in LIFT als een potentiële klant.

Klant aanmaken

In de meeste situaties zal een klant automatisch worden aangemaakt wanneer een aanvraag bij een potentiële klant wordt gehonoreerd tot project.

Het is echter ook mogelijk om direct een klantkaart aan te maken in LIFT. Voor het aanmaken van een nieuwe klant ga je naar:

Startpagina in de snelkoppelingenbalk. De snelkoppelingenbalk is de strook met mogelijk te starten functies aan de linkerkant van het LIFT scherm. Ga naar dit scherm om naar 'Acties...' te gaan.

Met het acties-veld op de startpagina kunnen snel acties gestart worden. Typ hier 'klant' en kies de optie 'Nieuwe kaart - Klant' om direct een nieuwe klant aan te maken.

Een andere mogelijkheid is om vanuit de kaarttegel 'Klanten' via het klant-icoon op de tegel een klant aan te maken. Voorwaarde is dan uiteraard wel dat in de startpagina-inrichting gebruik gemaakt wordt van de kaarttegelwidget 'Overzicht - Klanten'.

Functies op de klantkaart

De klantkaart heeft verschillende algemene- en kaartspecifieke functies.


Algemene functies:

Openstaande wijzigingen in de kaart definitief doorvoeren.

Openstaande wijzigingen ongedaan maken.

De gegevens van de kaart verversen.

De klant archiveren. Als er nog lopende aanvragen en/of projecten open staan bij de klant zal LIFT hier een melding van geven en kan de klant nog niet gearchiveerd worden.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de vorige kaart.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de volgende kaart.

In 'Navigeren' kan een fragment van de bedrijfsnaam van een klantrelatie worden ingevoerd. Met de '...' knop kan worden aangevinkt in welke type klantrelaties je wilt zoeken.

Kaartspecifieke functies:

Afhankelijk van de rechten van de gebruiker en de vastgezette kaartspecifieke functies ziet de gebruiker meer of minder van onderstaande functies:

De klant terugzetten naar potentiële klant. Dit is alleen toegestaan wanneer de klant geen gekoppelde projecten meer heeft.

Maak een nieuwe lead aan bij deze klantrelatie.

Maak een nieuwe aanvraag aan bij deze klantrelatie.

Maak een nieuw project aan bij deze klantrelatie.

Voeg een nieuwe contactpersoon toe aan deze klantrelatie.

Start het factuuroverzicht gefilterd op projecten van deze klantrelatie.

Een nieuw document aanmaken. Deze knop is enkel zichtbaar wanneer documentsjablonen gedefinieerd zijn op het klantrelatiekaarttype en de huidige gebruiker recht heeft op één of meerdere documentsjablonen. Aangemaakte documenten worden zichtbaar in het contactoverzicht van de klantrelatie.

Nieuwe e-mail verzenden. Deze knop is enkel zichtbaar wanneer e-mailsjablonen gedefinieerd zijn op het klantkaarttype en de huidige gebruiker recht heeft op één of meerdere e-mailsjablonen. Verzonden e-mail wordt zichtbaar in het contactoverzicht van de klantrelatie.

Start een kaartrapportage over deze (selectie van) klantkaart(en).
Enkel wanneer een gebruiker recht heeft op één of meerdere rapporten of rapportbeheer is deze knop zichtbaar.

Start kaartspecifieke acties. Hier kan je kiezen voor documentsjabloonbeheer en e-mailsjabloonbeheer. De acties zijn rechtafhankelijk beschikbaar.

Detailtabbladbeheer. Je kan detailtabbladen openen door te klikken op relevante samenvattingen in de hoofdtabbladen of je kan ze via detailtabbladbeheer openen. Daarnaast kan je snel alle detailtabbladen openen of sluiten of via de detailtabblad manager vastzetten aan de kaart. Een volgende keer openen van de kaart zal dan de gepinde detailtabbladen ook direct openen.

Open de helppagina van deze kaart.

Knoppenbalkbeheer. Hier kan je aanvinken welke van de kaartspecifieke functies direct als knop boven de kaart staan. Daarnaast kan je vanuit dit menu minder vaak gebruikte acties starten.

​Openen van bestaande klantkaart

Om een bestaande klantkaart te openen zijn er verschillende mogelijkheden:

Typ hier de bedrijfsnaam en klik op zoeken. Klanten zijn te te herkennen aan het klant-icoon:

Een andere manier om een bestaande klantkaart te openen is om via de startpagina naar het actieveld te navigeren. Typ hier 'klant' en kies de optie 'Overzicht - Klanten'. In het overzicht dubbelklikken op de gewenste bedrijfsnaam opent de desbetreffende klantkaart.

Een andere mogelijkheid is om vanuit de kaarttegel 'Klanten' op de tegel te klikken om een overzicht van alle klanten te openen. Dubbelklikken op de regel opent de desbetreffende klantkaart. Voorwaarde is dan uiteraard wel dat in de startpagina-inrichting gebruik gemaakt wordt van de kaarttegelwidget 'Overzicht - Klanten'.


Was dit een antwoord op uw vraag?