Klant

Alle informatie van een klant gebundeld

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Vandaag bijgewerkt

Op de klantkaart kan je alle gegevens over een klantrelatie vastleggen en worden o.a. gekoppelde contactpersonen, leads, aanvragen en projecten inzichtelijk gemaakt. Voor nieuwe aanvragen en projecten kunnen voorkeuren worden ingegeven met betrekking tot bijvoorbeeld standaard facturatiewijze, standaard factuurverzendopties of betalingsconditie. Het detailtabblad 'Contacten' toont alle communicatie (documenten, e-mail, gespreksnotities en workflows) met de klant, contactpersonen van de klant of op aanvragen/projecten van de klant.

Ga snel naar:

Heeft een klantrelatie nog geen diensten afgenomen dan registreer je deze relatie als een potentiële klant.

Klant aanmaken

In de meeste situaties zal een klant automatisch worden aangemaakt wanneer een aanvraag bij een potentiële klant wordt gehonoreerd tot project.

Het is echter ook mogelijk om direct een klantkaart aan te maken in LIFT. Voor het aanmaken van een nieuwe klant ga je naar:

Startpagina in de snelkoppelingenbalk. De snelkoppelingbalk is de strook met mogelijk te starten functies aan de linkerkant van het LIFT scherm. Ga naar dit scherm om naar 'Acties...' te gaan.

Met het acties-veld op de startpagina kunnen snel acties gestart worden. Typ hier 'klant' en kies de optie 'Nieuwe kaart - Klant' om direct een nieuwe klant aan te maken.

Contactpersonen

Je ziet op het 'basis' tab een overzicht van de laatst gewijzigde contactpersonen.

Hier tonen wij de vijf laatst gewijzigde contactpersonen, in ons geval is Leontien de enige contactpersoon. Uiteraard kan je meer dan vijf contactpersonen aanmaken. Op het hoofdtab 'contactpersonen' vind je alle contactpersonen, dus ook de gearchiveerde contactpersonen.

Projecten

Op het 'basis' tab van de klantkaart vind je een overzicht van de vijf meest recente leads, aanvragen en projecten.

Onder het hoofdtab 'projecten' zie je alle projecten/plaatsingen bij de klant. Eventuele gearchiveerde projecten zul je hier ook terugvinden. Als je meer informatie wilt over een specifiek project kun je hierop doorklikken, waardoor de specifieke kaart opent.

Checklist

De checklist gebruik je om aan te geven of bepaalde acties al uitgevoerd zijn op de klant. Het is ook mogelijk om hier aantekeningen bij te plaatsen. Deze checklists kan je in de opzoeklijsten zelf beheren, lees er in het artikel checklists meer over.

Als er campagnes of acquisitiedoelen zijn op de klant dan vind je deze ook terug onder het checklist tab.

Processen

Bij dit tabje zie je of er lopende processen zijn voor de werknemer. Processen zijn zelf te definiëren workflows om een bepaald proces goed te laten verlopen.

Correspondentie

Bij het tabje 'correspondentie' vind je een lijst met alle documenten, e-mails, facturen en brieven die naar de klant zijn gestuurd.

Onderaan de kaart kan je bij het contactoverzicht al het contact met of over de klant vinden. Naast de correspondentie kan je hier ook de gespreksnotities, afspraken en workflows terugvinden.

Knoppenbalk

Hieronder vind je de verschillende knoppen op de klantkaart uitgelegd. Het kan zijn dat jouw organisatie ervoor gekozen heeft om bepaalde functionaliteit niet in gebruik te nemen en daardoor kan jouw klantkaart er iets anders uitzien. Bij punt 19 vind je hoe je bepaalt welke knoppen er zichtbaar zijn.

  1. Opslaan: Heb je gegevens op de klantkaart gewijzigd? Dan sla je deze hier op.

  2. Wijzigingen ongedaan maken: Om foute wijzigingen ongedaan te maken.

  3. Verversen: Deze knop gebruik je om te checken of wijzigingen zijn doorgevoerd en om er zeker van te zijn dat je alle actuele informatie hebt.

  4. Archiveren: Als de klant niet meer interessant voor je is en er geen lopende projecten meer zijn.

  5. Selectie: Als je werkt vanuit een selectie ga je met deze knop naar een andere kaart in die selectie.

  6. Navigatie: Een zoekbalk om andere klanten in het systeem te vinden.

  7. Terugzetten naar potentiële klant: Dit kan alleen als er nog geen lopende projecten zijn.

  8. Leads, aanvragen en projecten: Voor het aanmaken van een nieuwe lead, aanvraag of project. Lees meer over sales in de sales collectie.

  9. Nieuwe contactpersoon: Het aanmaken van een nieuw contactpersoon.

  10. Nieuwe kaartrelatie: Als een klant een relatie heeft met een andere klant uit de database. Hier leg je vast of er sprake is van een moeder- of zusterbedrijf om dubbele contactgegevens te voorkomen.

  11. Facturen: Een overzicht van de nog te factureren omzet van deze specifieke klant.

  12. Nieuw contactmoment: Een nieuw contactmoment

  13. Nieuw document: Het aanmaken van een nieuw document.

  14. Rapportages: Rapporten over de klant. Deze rapportages zijn zelf in te stellen.

  15. Attentie: Het toevoegen van een attentie aan de klantkaart. Je collega's zien deze attentie ook.

  16. Detailtabs: Kies hier welke detailtabs je op de klantkaart wilt zien.

  17. Help: Klik hierop om naar een hulpartikel te gaan of om de help-URL aan te passen.

  18. Knoppenbalk: Hier kies je welke knoppen je in de knoppenbalk wilt zien. Wil je maar vier knoppen, dan vink je alleen die knoppen aan.

​Openen van bestaande klantkaart

Om een bestaande klantkaart te openen zijn er verschillende mogelijkheden:

Typ hier de bedrijfsnaam en klik op zoeken. Klanten zijn te te herkennen aan het klant-icoon:

Een andere manier om een bestaande klantkaart te openen is om via de startpagina naar het actieveld te navigeren. Typ hier 'klant' en kies de optie 'Overzicht - Klanten'. In het overzicht dubbelklikken op de gewenste bedrijfsnaam opent de desbetreffende klantkaart.


Was dit een antwoord op uw vraag?