Naar de hoofdinhoud
Aanvragen

Alle informatie over een aanvraag bij een (potentiële) klant

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Op de aanvraagkaart registreer je aanvraaginformatie zoals de naam van de aanvraag, gekoppelde (potentiële) klant, contactpersoon, looptijd, facturatiewijze, een omzetdoel en eventueel de medewerkers of artikelen mocht de aanvraag een project worden. Een aanvraag kan direct worden aangemaakt of voortkomen uit een lead die overgaat in een aanvraag.

Ga snel naar:

Aanvraag aanmaken

Een nieuwe aanvraag kan worden aangemaakt vanaf de

Kies in één van bovenstaande kaarten voor:

In de knoppenbalk van bovenstaande kaarten zit de 'Nieuwe aanvraag' knop.

Bij gebruik van de kaarttegel 'Aanvragen'. Klik op de kaarttegelknop 'Nieuwe aanvraag'.

Bij het aanmaken van een aanvraag kan vervolgens gekozen worden voor:

* Persoonsaanvraag

Kies persoonsaanvraag wanneer aan de aanvraag medewerkers, activiteitengroepen en/of budget- en planninggroepen gekoppeld moeten kunnen worden omdat in projectstadium uren moeten worden geregistreerd. Dit onafhankelijk van de toekomstige wijze van factureren.

* Artikelaanvraag

Wanneer je artikelen wilt gaan doorbelasten naar de klant als het een project is dan kies je artikelaanvraag. Dit kunnen zowel eenmalig- als wederkerend door te belasten artikelen zijn.

* Vrij productaanvraag

Vrije producten zijn producten of diensten die je eenmalig factureert en waar binnen de software ook geen standaard voor is. Dit zou bijvoorbeeld een factuur kunnen zijn naar een bedrijf om de kosten van een beursstand te delen.

* Kopiëren van bestaande aanvraag onder deze relatie of van een aanvraagsjabloon

Je kan een bestaande aanvraag kopiëren of een als aanvraagsjabloon gemarkeerde aanvraag gebruiken.

Functies op de aanvraagkaart

De aanvraagkaart heeft verschillende algemene- en kaartspecifieke functies.

Algemene functies

Openstaande wijzigingen in de kaart definitief doorvoeren.

Openstaande wijzigingen ongedaan maken.

De gegevens van de kaart verversen.

De aanvraag archiveren.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de vorige kaart.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de volgende kaart.

Kaartspecifieke functies

De zichtbare kaartspecifieke functies zijn afhankelijk van de rechten van de gebruiker en de ingestelde knoppen in knoppenbalkbeheer.

Aanvraag accepteren/promoveren naar project.

Nieuw persoon voordragen op de aanvraag (enkel bij een persoonsaanvraag).

Nieuwe activiteitgroep voordragen op de aanvraag (enkel bij een persoonsaanvraag).

Start de vacaturemagiër (enkel bij een persoonsaanvraag).

Nieuw document koppelen. Deze knop is enkel zichtbaar wanneer documentsjablonen gedefinieerd zijn op het aanvraagkaarttype en de huidige gebruiker recht heeft op één of meerdere documentsjablonen. Documenten worden zichtbaar in het contactoverzicht van de aanvraag.

Nieuwe e-mail verzenden. Deze knop is enkel zichtbaar wanneer e-mailsjablonen gedefinieerd zijn op het aanvraagkaarttype en de huidige gebruiker recht heeft op één of meerdere e-mailsjablonen. Verzonden e-mail wordt zichtbaar in het contactoverzicht van de aanvraag.

Start een kaartrapportage over deze (selectie van) aanvraagkaart(en).
Enkel wanneer een gebruiker recht heeft op één of meerdere rapporten of rapportbeheer is deze knop zichtbaar.

Start kaartspecifieke acties. Hier kan je kiezen voor documentsjabloonbeheer en e-mailsjabloonbeheer.

Detailtabbladbeheer. Je kan detailtabbladen openen door te klikken op relevante samenvattingen in de hoofdtabbladen of je kan ze via detailtabbladbeheer openen. Daarnaast kan je snel alle detailtabbladen openen of sluiten of via de detailtabblad manager vastzetten aan de kaart. Een volgende keer openen van de kaart zal dan de gepinde detailtabbladen ook direct openen.

Open de helppagina van deze kaart.

Knoppenbalkbeheer. Hier kan je aanvinken welke van de kaartspecifieke functies direct als knop boven de kaart staan. Daarnaast kan je vanuit dit menu minder vaak gebruikte acties starten.


​Openen van bestaande aanvraagkaart

Om een bestaande aanvraag te openen zijn er verschillende mogelijkheden:

Typ hier de naam van de aanvraag en klik op zoeken. Aanvragen zijn te te herkennen aan het aanvraag-icoon:

Een andere manier om een bestaande aanvraag te openen is om via de startpagina naar het actieveld te navigeren. Typ hier 'aanvragen' en kies de optie 'Overzicht - Aanvragen'. In het overzicht dubbelklikken op de gewenste aanvraag opent de desbetreffende aanvraagkaart.

Looptijd van een aanvraag aanpassen

Een gebruiker kan vanuit de aanvraagkaart gemakkelijk de looptijd van een aanvraag aanpassen; bijvoorbeeld omdat de aanvraag verlengd wordt. Dit kan in de volgende stappen:

  • Klik op de looptijd in de groep 'Projectinformatie' op het 'Basis' tabblad van de aanvraagkaart. Onderin zal vervolgens het 'Projectinformatie' detailtabblad openen.

  • Achter de looptijdregel van het projectinformatiedetailtabblad klik je op de '...' knop om de looptijd te wijzigen.

Voor gekoppelde voordrachten kunnen, afhankelijk van de gewenste aanpassingen, start- en/of einddatums worden aangepast. De looptijd van voordrachten dient te allen tijde binnen de looptijd van de aanvraag te vallen.

Als op de aanvraag gebruik wordt gemaakt van factuurplanningen kunnen, afhankelijk van de gewenste aanpassingen, in de dialoog de factuurdatums van factuurplanningen worden aangepast. De factuurdatum van een factuurplanning dient te allen tijde binnen de looptijd van de aanvraag te vallen.

Was dit een antwoord op uw vraag?