Naar de hoofdinhoud
Contactpersoon

Aanspreekpunten van relaties beheren

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Meer dan 4 maanden geleden bijgewerkt

Een contactpersoon bij een relatie is een (mogelijk) aanspreekpunt van die relatie. Een relatie is hierbij een (potentiële) klant, (potentiële) leverancier of overige relatie. In het geval dat de contactpersoon een klantcontactpersoon is kan deze ook aanspreekpunt en opdrachtgever zijn voor een aanvraag en/of project. Bij al deze contactpersonen is het van belang om informatie zoals gespreksnotities, afspraken, workflows en correspondentie in de vorm van documenten en e-mail vast te leggen. Een contactpersoon is in LIFT altijd gekoppeld aan een relatie.

Ga snel naar:

Contactpersoon aanmaken

Er zijn verschillende manieren om een contactpersoon bij een (potentiële) klantrelatie toe te voegen:

Vanuit een bestaande (potentiële) klant-, bestaande (potentiële) leverancier- of overige relatiekaart:

Doorgaans zal dit ook de meest gebruikte methode zijn. Kies als kaartspecifieke functie op de (potentiële) klant-, (potentiële) leverancier- of overige relatiekaart.

Voeg een nieuwe contactpersoon toe aan deze klantrelatie.

Een andere methode is:

Een andere mogelijkheid is om vanuit de kaarttegel 'Contactpersonen' via het contactpersoon-icoon op de tegel een contactpersoon aan te maken. Voorwaarde is dan uiteraard wel dat in de startpagina-inrichting gebruik gemaakt wordt van de kaarttegelwidget 'Overzicht - Contactpersonen [relatietype]'.

Het aanmaken van contactpersonen bij (potentiële) klantrelaties is ook mogelijk via de volgende optie:

Startpagina in de snelkoppelingenbalk. De snelkoppelingenbalk is de strook met mogelijk te starten functies aan de linkerkant van het LIFT scherm. Ga naar dit scherm om naar 'Acties...' te gaan.

Met het acties-veld op de startpagina kunnen snel acties gestart worden. Typ hier 'contactpersoon' en kies de optie 'Nieuwe kaart - Contactpersoon' om direct een nieuw contactpersoon aan te maken onder een (potentiële) klantrelatie.

Functies op de contactpersoonkaart

De contactpersoonkaart heeft verschillende algemene- en kaartspecifieke functies.


Algemene functies:

Openstaande wijzigingen in de kaart definitief doorvoeren.

Openstaande wijzigingen ongedaan maken.

De gegevens van de kaart verversen.

De contactpersoon archiveren. Als er nog lopende aanvragen en/of projecten gekoppeld zijn aan deze contactpersoon zal LIFT vragen een vervangend contactpersoon aan te wijzen.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de vorige kaart.

Wanneer de kaart onderdeel is van een selectie van kaarten navigeer je met deze knop naar de volgende kaart.

In 'Navigeren' kan een fragment van de contactpersoonnaam worden ingevoerd. Met de '...' knop kan worden aangevinkt in welke type contactpersonen je wilt zoeken.

Kaartspecifieke functies:

Afhankelijk van de rechten van de gebruiker en de vastgezette kaartspecifieke functies ziet de gebruiker meer of minder van onderstaande functies:

Maak een nieuwe lead aan bij deze klantrelatie.

Maak een nieuwe aanvraag aan bij deze klantrelatie.

Maak een nieuw project aan bij deze klantrelatie.

Een nieuw document aanmaken. Deze knop is enkel zichtbaar wanneer documentsjablonen gedefinieerd zijn op het contactpersoonkaarttype en de huidige gebruiker recht heeft op één of meerdere documentsjablonen. Aangemaakte documenten worden zichtbaar in het contactoverzicht van de contactpersoon.

Nieuwe e-mail verzenden. Deze knop is enkel zichtbaar wanneer e-mailsjablonen gedefinieerd zijn op het contactpersoonkaarttype en de huidige gebruiker recht heeft op één of meerdere e-mailsjablonen. Verzonden e-mail wordt zichtbaar in het contactoverzicht van de contactpersoon.

Start een kaartrapportage over deze contactpersoon of selectie van contactpersonenen. Enkel wanneer een gebruiker recht heeft op één of meerdere rapporten of rapportbeheer is deze knop zichtbaar.

Start kaartspecifieke acties. Hier kan je kiezen voor documentsjabloonbeheer en e-mailsjabloonbeheer. De acties zijn rechtafhankelijk beschikbaar.

Detailtabbladbeheer. Je kan detailtabbladen openen door te klikken op relevante samenvattingen in de hoofdtabbladen of je kan ze via detailtabbladbeheer openen. Daarnaast kan je snel alle detailtabbladen openen of sluiten of via de detailtabblad manager vastzetten aan de kaart. Een volgende keer openen van de kaart zal dan de gepinde detailtabbladen ook direct openen.

Open de helppagina van deze kaart.

Knoppenbalkbeheer. Hier kan je aanvinken welke van de kaartspecifieke functies direct als knop boven de kaart staan. Daarnaast kan je vanuit dit menu minder vaak gebruikte acties starten.

​Openen van bestaande contactpersoonkaart

Om een bestaande contactpersoonkaart te openen zijn er verschillende mogelijkheden:

Typ hier de contactpersoonnaam en klik op zoeken. Contactpersonen zijn te te herkennen aan het contactpersoon-icoon:

Een andere manier om een bestaande contactpersoonkaart te openen is om via de startpagina naar het actieveld te navigeren. Typ hier 'contactpersoon' en kies de optie 'Overzicht - Contactpersonen [relatietype]'. In het overzicht dubbelklikken op de gewenste contactpersoon opent de desbetreffende contactpersoonkaart van dat relatietype. Het relatietype is dan klant, leverancier of overige relatie.

Een andere mogelijkheid is om vanuit de kaarttegel 'Contactpersoon [relatietype]' op de tegel te klikken om een overzicht van alle contactpersonen van dat relatietype te openen. Dubbelklikken op de regel opent de desbetreffende contactpersoonkaart. Voorwaarde is dan uiteraard wel dat in de startpagina-inrichting gebruik gemaakt wordt van de kaarttegelwidget 'Overzicht - Contactpersonen [relatietype]'. Het relatietype is dan klant, leverancier of overige relatie.

Was dit een antwoord op uw vraag?