De sollicitant

In LIFT kun je het hele sollicitatieproces bewaken, van potentiële sollicitant tot werknemer of inhuurkracht. Wanneer je in contact bent met een interessante kandidaat maken wij deze aan als sollicitant. Wordt de sollicitant geschikt bevonden dan kan je deze medewerker promoveren naar een potentiële werknemer en zo leggen wij steeds meer informatie over de medewerker vast. De sollicitant is het voorportaal voor medewerkers, aanvragen en projecten kunnen derhalve niet aan een sollicitant worden gekoppeld. Een nieuwe sollicitant maken wij aan onder de processen.

In LIFT heb je hoofdtabbladen en detailtabbladen waar je informatie over de medewerker kunt vinden.


Hoofdtabs

Onder de hoofdtabs vinden wij zeven tabbladen

Basistab

Op het basistab van de sollicitant krijg je een snel overzicht van de medewerker. Denk dan bijvoorbeeld aan de adres- en contactgegevens, de beschikbaarheid, de inzetbaarheden en het CV.

Vacatures

Onder het vacaturetab vinden wij de vacature(s) waar deze medewerker op is voorgedragen. Daar kan je elke type medewerker op voordragen,.

Checklist

De checklist gebruik je om aan te geven of bepaalde acties al uitgevoerd zijn op de sollicitantkaart. Het is ook mogelijk om hier aantekeningen bij te plaatsen. Deze checklist items zijn zelf te beheren in de opzoeklijsten.

Naast de checklist zou je ook met campagnes kunnen werken. Wij hebben hier de mogelijkheden binnen de campagnes beschreven.

Kennis

Op het 'kennis' tab kun je de inzetbaarheid, kennis en vaardigheden van een medewerker bijhouden. Door op de bolletjes te klikken geef je aan of de medewerker beginner, ervaren, zeer ervaren of juist expert is. Ook kan je aangeven of een medewerker hier ambitie in heeft. Stel dat er een opdracht binnenkomt voor een medewerker met bepaalde vaardigheden kun je deze matchen op inzetbaarheid, kennis en vaardigheden. LIFT kent vele mogelijkheden voor het matchen van het personeel en wordt in het artikel matching verder toegelicht.

Opleidingen

Het 'opleidingen' tab gebruik je om de opleidingen en cursussen van een medewerker te beheren. Indien en diploma een looptijd heeft met een verloopdatum zou je dat hier ook aan kunnen geven. Met een selectie, of een gebeurtenis en actie kan je geattendeerd worden op verlopen of te verlopen diploma's.

Processen

Bij dit tabje zie je of er lopende processen zijn voor de sollicitant. Processen zijn zelf te definiëren workflows om een bepaald proces goed te laten verlopen.

Correspondentie

Hier kan je alle e-mail en documentcommunicatie rondom deze medewerker vinden.

Detailtabs

Onderaan de kaart vinden wij de detailtabs. Hier kan je wat extra informatie over deze medewerker vinden. Denk dan bijvoorbeeld aan meer persoonlijke gegevens en het contactoverzicht.

Knoppenbalk op de sollicitantkaart

De kaart heeft verschillende functies, bovenstaande nummers vind je hieronder uitgelegd.

  1. Opslaan, vergeet bij het wijzigen van de kaart niet om de kaart op te slaan

  2. Wijzigingen ongedaan maken, heb je een wijziging gemaakt die je toch niet had willen maken, dan kan je het hier de laatst opgeslagen staat terughalen

  3. Verversen, dit doe je bijvoorbeeld na een wijziging om te controleren of deze correct is doorgevoerd. Als collega's van je ook contact hebben met Eva kun je voor de zekerheid de kaart verversen om te zien of zij toevallig op hetzelfde moment wijzigingen hebben aangebracht.

  4. Archiveren, dit doe je als de potentiële sollicitant om de een of andere reden niet meer interessant is voor jouw organisatie. Deze medewerker wordt na het archiveren volgens de AVG regels uit het systeem verwijdert.

  5. Vorige/volgende kaart, wanneer je vanuit een selectie op deze kaart terecht bent gekomen kan je eenvoudig naar de volgende of vorige medewerker gaan.

  6. Navigeren, dit is een zoekbalk waarmee je binnen de bak potentiële sollicitanten kan zoeken

  7. Promoveren naar potentiële werknemer, als de sollicitant interessant genoeg bevonden is kan je deze persoon promoveren naar een potentiële werknemer.

  8. Promoveren naar inhuurkracht, het zou kunnen dat de sollicitant geschikt bevonden is maar niet in dienst treed. Deze medewerker kan je promoveren tot inhuurkracht

  9. Nieuw proces, hier kan je een proces starten vanuit een processjabloon

  10. Kaartrelatie aanmaken, als er een relatie is tussen deze medewerker en een andere kaart, dan kan je deze aan elkaar linken door middel van een kaartrelatie. Denk bijvoorbeeld aan een oud contactpersoon van een klant die nu solliciteert bij jouw organisatie.

  11. Toon meest recente CV, wanneer er in de loop der tijd meerdere CV's zijn geupload kan je hier snel de laatste versie vinden.

  12. Nieuw contactmoment, hier kan je een nieuwe afspraak, gespreksnotitie of workflow aanmaken

  13. Nieuw document, als er een documentsjabloon ingericht is kan je hier een document creëren

  14. Bestanden uploaden, met een drag and drop actie kan je een document/e-mail uploaden op deze kaart. Echter kan je ook hier klikken en je document/e-mail selecteren op je harde schijf

  15. Rapportages op de sollicitant, je kunt hier specifieke rapportages over de medewerker inzien. Als je rapportages over meerdere medewerkers wilt inzien ga je naar 'monitor'.

  16. Maak een snelkoppeling naar deze kaart, als je deze kaart vaak opent kan je hem als snelkoppeling in je navigatiebalk opslaan

  17. Attenties, op deze plek kun je attenties over de medewerker kwijt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de medewerker alleen Engels spreekt.

  18. Verjaardag, deze knop licht op als de medewerker binnen nu en 10 dagen jarig is. Als je met je muis over deze knop heen hovert zie je precies wanneer de medewerker jarig is

  19. Kaartspecifieke acties, hier kan je de e-mail en documentsjablonen beheren

  20. Open detailtabblad, wanneer je een detailtabblad gesloten hebt kan je hem hier weer openen. Ook kan je het detailtabblad vastpinnen, dat wil zeggen dat deze altijd getoond wordt als je deze specifieke kaart opent

  21. Knoppenbalkbeheer, de standaard knoppen in de knoppenbalk kan je hier beheren. Genereer je bijvoorbeeld nooit een document op deze type kaart? Dan kan je de knop "nieuw document" weg laten vallen

Heb je vragen over de sollicitant?

Neem dan contact op via 015 270 09 99 of [email protected] of chat met ons!

Heb je het antwoord gevonden?