Naar de hoofdinhoud
Wachtwoord wijzigen

Je persoonlijke wachtwoord, of die van een gebruiker wijzigen

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Meer dan 6 maanden geleden bijgewerkt

Onderstaand artikel is alleen relevant voor organisaties die LIFT de wachtwoorden van gebruikers laat beheren en dus niet werken met single sign-on.

Of LIFT de gebuikersaccounts beheert is te herkennen aan het feit dat LIFT bij inloggen vraagt om een inlognaam en wachtwoord. In andere gevallen bepaalt een andere dienst of een gebruiker al dan niet mag inloggen (single sign-on oftewel SSO).

Ga snel naar

Persoonlijke wachtwoord wijzigen

Iedere gebruiker kan in de persoonlijke gebruikersinstellingen zijn eigen wachtwoord wijzigen.

Rechtsboven in de persoonlijke instellingen staat de knop 'Wijzig wachtwoord'. Hierbij dient eerst het oude wachtwoord te worden ingegeven.

Bij het wijzigen van je wachtwoord geldt het dringende advies om een sterk wachtwoord te gebruiken en ook tweestapsverificatie op je gebruikeraccount te activeren.

Ben je je wachtwoord vergeten? Dan biedt dit artikel je mogelijk een oplossing.

Wachtwoord van een andere gebruiker wijzigen

Ben je een supervisor of een gebruiker met het voldoende rechten om gebruikers te beheren dan is het mogelijk om (bijvoorbeeld op verzoek van een gebruiker die zijn of haar persoonlijke wachtwoord is vergeten) het wachtwoord te resetten.

Open hiervoor de gebruikerkaart en gebruik in de gebruikerkaart de volgende kaartspecifieke functie:

Inloggegevens aanpassen. Hier kunnen inlognaam, wachtwoord en voor de gebruiker toegestane inlogmethoden worden aangepast. Het wachtwoord kan enkel worden aangepast als 'Handmatig inloggen' (via LIFT) is toegestaan.

Bij het aanpassen van het wachtwoord wordt geadviseerd om met de optie 'Tijdelijk wachtwoord' de gebruiker bij een eerstvolgende keer inloggen te forceren om een nieuw persoonlijk wachtwoord in te voeren.

Was dit een antwoord op uw vraag?