Taken aanmaken en beheren

Zoals in het artikel Taken is beschreven kan een medewerker zijn of haar indirecte uren op taken schrijven. Daarmee kan je eenvoudig sluitend tijd schrijven en dus je urenkaart compleet maken.

In "Processen/Projecten/Nieuw/Taak" kan je een nieuwe taak aanmaken en onder "Processen/Projecten/Overzichten/Taken" kan je de bestaande taken beheren.

Laten wij een nieuwe taak aanmaken door te klikken op Taak onder Nieuw. In dit voorbeeld maken wij een taak "Ouderschapsverlof" aan, wat normaliter geen algemene taak is. Dat wil zeggen dat de taak niet bij iedereen en pertinent wordt aangeboden in de urenkaart.

LIFT kent 3 soorten taken:

Algemene taak: een algemene taak is bij elke medewerker in de urenkaart beschikbaar. Uiteraard kunnen taken altijd worden uitgeschakeld bij specifieke groepen medewerkers. Een goed voorbeeld zijn de inhuurkrachten (zzpers), omdat die waarschijnlijk geen vakantie hoeven te verantwoorden.

Specifieke taak: een specifieke taak ken je voor een specifieke periode toe aan één of meerdere specifieke medewerkers. Denk dan bijvoorbeeld aan "zwangerschapsverlof" of een specifieke "interne taak".

Nationale feestdag: Stel dat de kerstdagen op een doordeweekse dag vallen, dan schrijf je de uren op "nationale feestdag" in plaats van "vakantie". Uren die je verantwoord op nationale feestdag worden namelijk niet van je vakantiebudget afgetrokken.

Het voorbeeld ouderschapsverlof is dus een specifieke taak waar je een specifieke medewerker (of meerdere medewerkers) voor een bepaalde tijd op voordraagt. Dat wil zeggen dat deze medewerker(s) binnen de looptijd van de voordracht tijd kunnen schrijven op deze taak.

Indien je wel het vinkje algemene taak had aangevinkt zou de taak Ouderschapsverlof bij alle medewerkers in de urenkaart terugkomen. Dit is bijvoorbeeld handig voor de taak "intern" of "leegloop".

Wil je hier meer over weten?

Neem dan contact op via 015 270 09 99 of [email protected] of chat met ons!

Heb je het antwoord gevonden?