Taken beheren

Taken aanmaken en beheren

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Snel naar:

Taken

Zoals in het artikel 'Taken' is beschreven kan een medewerker zijn of haar indirecte uren op taken schrijven. Daarmee kan je eenvoudig sluitend tijd schrijven en je urenkaart compleet maken in een week.
ā€‹

Taak aanmaken

Voor het aanmaken van een nieuwe taak ga je naar:

Startpagina in de snelkoppelingenbalk. De snelkoppelingbalk is de strook met mogelijk te starten functies aan de linkerkant van het LIFT scherm. Ga naar dit scherm om naar 'Acties...' te gaan.

Met het acties-veld op de startpagina kunnen snel acties gestart worden. Typ hier 'taak' en kies de optie 'Nieuwe kaart - Taal' om een nieuwe taal aan te maken.

In het nieuwe taak aanmaak dialoog geef je vervolgens aan wat de taaknaam is en kan je aangeven van welk proces en subproces de taak onderdeel uit maakt. Als laatste vink je aan of het een specifieke of algemene taak moet worden.

Let goed op: de beslissing of een taak een algemene of specifieke taak wordt kan niet meer ongedaan gemaakt worden. Bij een onjuiste beslissing zal de verkeerd aangemaakte taakkaart (na invullen van een einddatum) moeten worden gearchiveerd!

Hierna zal de taakkaart geopend worden.

Kaartopties

Hieronder een overzicht van kaartopties van de taakkaart:

Bij openstaande wijzigingen zal dit opslaan icoon oplichten. Gebruik deze knop om wijzingen door te voeren.

Maak de huidige openstaande wijzigingen ongedaan.

Gegevens herladen.

Archiveer deze taak.

Navigeer naar een eerdere taak in de taakvolgorde (kan alleen als een selectie van kaarten geactiveerd is)

Navigeer naar een latere taak in de taakvolgorde (kan alleen als een selectie van kaarten geactiveerd is)

Start of beheer taak-kaartrapportages.

Detailtabblad beheer. Je kan detailtabbladen openen door te klikken op relevante samenvattingen in de hoofdtabbladen of je kan ze via detailtabbladbeheer openen. Daarnaast kan je snel alle detailtabbladen openen of sluiten of via de detailtabblad manager vastzetten aan de kaart. Een volgende keer openen van de kaart zal dan de gepinde detailtabbladen ook direct openen.

Open de helppagina van deze kaart.

Knoppenbalkbeheer. Hier kan je aanvinken welke van de kaartspecifieke functies direct als knop boven de kaart staan. Daarnaast kan je vanuit dit menu minder vaak gebruikte acties starten.

In Notities voor urenschrijven kan een toelichting gegeven worden voor urenschrijvers.

Zij zien dan een informatie icoontje achter de taaknaam met deze tekst in de tooltip.

Op het basis detailtabblad zie je de volgende opties:

Taaknaam

Hier kan je de taaknaam eventueel nog aanpasen

Taaknummer

Het taaknummer kan eventueel gewijzigd worden met de '...' knop achter het nummer en kan ook het volgende uit te delen taaknummer worden beheerd.

Systeemtaaktype

Deze optie is enkel zichtbaar bij algemene taken en bepaalt hoe LIFT de taak in rapportages zal gaan meenemen. Telt het mee in je ziektepercentage, vakantiedagen, als wettig verzuim, nationale feestdag, ADV, etc. ?

Declarabiliteit

Vallen geschreven uren op deze taak buiten de declarabiliteitsberekening of tellen de uren als al dan niet declarabel.

Aantekeningen verplicht

Mogen uren op de taak enkel worden opgeslagen als er een aantekening is ingevuld.

Overige opties:

Proces

Het proces waaronder de taak gecategoriseerd wordt

Subproces

Het subproces van het proce waaronder de taak gecategoriseerd wordt

Startdatum

Hier kan eventueel een startdatum van de taak worden ingevuld.

Einddatum

Hier kan eventueel een einddatum van de taak worden ingevuld.

Voor algemene taken is er ook nog een Instellingen detailtabblad. Voor algemene taken kan nog worden ingesteld of en voor wie bepaalde functionaliteit beschikbaar is. Is de taak:

  • beschikbaar in de persoonlijke urenkaart? Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen interne- en externe werknemers of inhuurkrachten. Is de taak zichtbaar, mag je uren inzien of ook schrijven.

  • beschikbaar in de persoonlijke planningkaart? Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen interne- en externe werknemers of inhuurkrachten. Is de taak zichtbaar, mag je de taakurenplanning inzien of ook aanpassen.

  • beschikbaar als taakurenverzoek/vakantieverzoek in het medewerkerportaal? Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen interne- en externe werknemers of inhuurkrachten. Is de taak al dan niet beschikbaar als taakurenverzoek of is dit taakurenverzoek beschikbaar en direkt goedgekeurd.
    ā€‹

Openen bestaande taakkaart

Om een bestaande taak te openen zijn er verschillende mogelijkheden:

Typ hier de naam van de taak en klik op zoeken. Taken zijn te te herkennen aan het taak-icoon:

Een andere manier om een bestaande taakkaart te openen is om via de startpagina naar het actieveld te navigeren. Typ hier 'taak' en kies de optie 'Overzicht - Taken'. In het overzicht dubbelklikken op de gewenste taak opent de desbetreffende taakkaart.

Was dit een antwoord op uw vraag?