Naar de hoofdinhoud
Facturatieopties

LIFT regelt eenvoudig je facturatie

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Facturatiemogelijkheden in LIFT

In hoofdlijnen kan je op projectniveau drie methoden van facturatie gebruiken. De mogelijke facturatiemogelijkheden worden gedeeltelijk bepaald door het type project. LIFT kan factureren op de de volgende manieren:

Bijvoorbeeld voor interne projecten waarop je wel gedetaileerd uren op wilt schrijven kan het interessant zijn om nooit te willen factureren. Dit kan door in Systeeminstellingen - Factuur - [Bedrijf] - Factuur - Toegestande factuurperiodes 'Nooit factureren' aan te vinken.

Op bedrijfsniveau kan in de systeeminstellingen de configuratie voor een standaard factuur binnen dat bedrijf ingericht worden. Op klantniveau op het detailtabblad 'Facturering' kan je voor projecten bij die klant diverse voorkeuren aangeven. Desgewenst kan je op projectniveau op de detailtabbladen 'Factuur' en 'Factuur-layout' weer afwijken van de op klant- of bedrijfsniveau ingestelde voorkeuren.

Facturatie op basis van een vaste prijs / fixed fee

Een project welke gefactureerd wordt op basis van een vaste prijs kan gefactureerd worden na beeindiging van het project of in deelfacturen middels factuurplanning.

Hierbij dient de som van de factuurplanningen altijd op te tellen naar de projectprijs.

Factuurplanningregels kunnen op een projectbasis project worden beheerd op het 'Factuurplanning' detailtabblad.

Werk de projectprijs bij naar de som van de factuurplanningen.

Voeg een nieuwe factuurplanningregel toe.

Bewerk de factuurplanning met de factuurplanningmagiër. Met deze magiër kan je snel en eenvoudig een projectprijs opsplitsen in meerdere factuurplanningdelen. Gebruik de 'Berekenen' om inzichtelijk te krijgen wat de magiër zou gaan invullen in de factuurplanning.

In de regeltekstkolom kan de factuurregeltekst worden ingegeven. In de datumkolom kan worden aangegeven vanaf welke datum deze factuurplanningregel gereed staat om te factureren.

In de systeeminstellingen van projecten kan worden aangegeven of:

  • voor een factuurplanningregel een afwijkend BTW tarief kan worden aangegeven

  • voor een factuurplanningregel een afwijkend grootboekrekening kan worden aangegeven

  • of voor beeindiging van het project een van de projectprijs afwijkende som van factuurplanningen is toegestaan

  • of voor een factuurplanningregel een afwijkende debiteur kan worden gekoppeld. Gebruik hiervoor de ... knop achter de debiteurkolom. De afwijkende debiteur kan pas opgegeven worden als de factuurplanningregel is opgeslagen.

Factureren

Het factuuroverzicht kan op verschillende manieren worden gestart:

  • het algemene factuuroverzicht. Hier zie je de factuurvoorstellen voor alle projecten

  • vanuit de klantkaart. Het factuuroverzicht zal gefilterd worden op projecten bij deze klant

  • vanuit de projectkaart. Het factuuroverzicht zal enkel factuurvoorstellen van het huidige project tonen

Voor de klant- en projectkaart betreft dit onderstaande kaartspecifieke functie:

Start het factuuroverzicht gefilterde factuuroverzicht.

Was dit een antwoord op uw vraag?