Facturatie - Correcties

Verkeerd gefactureerd. En nu?

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Meer dan een week geleden bijgewerkt

De stappen voor het corrigeren van een factuur

De back-office krijgt soms te maken met facturen die moeten worden gecorrigeerd. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat de klant niet akkoord gaat met het aantal uur op de factuur, het uurtarief onjuist was of een verkeerd doorberekende projectprijs.

Als fouten vóór facturatie worden ontdekt, bijvoorbeeld in de specimen controle, dan zijn dit soort fouten eenvoudig aan te corrigeren in de registratie van het project of op één of meer van de bijbehorende voordrachten en leidt dit niet direct tot bijv een credit.

Na facturatie zijn uren, artikelen en inkopen voor een bepaald tarief verwerkt, is al factuur gegenereerd, is de factuur eventueel al naar de klant gestuurd en mogelijk zelfs doorgezet naar de boekhouding. Er zal dan een correctiefactuur moeten worden gemaakt.

Afhankelijk van de factuurwijze van het project zijn er verschillende procedures.

De factuurwijze kan gecontroleerd worden in het factureringblok op het basistabblad van de projectkaart.

Na het doorvoeren van de correctie staan de correctiefactuur voor het project gereed in het factuuroverzicht.

Voor de verschillende mogelijkheden van het versturen van correctiefacturen verwijzen we naar het artikel over het factuuroverzicht en correcties.

Was dit een antwoord op uw vraag?