Naar de hoofdinhoud

Facturatie - Correcties

Verkeerd gefactureerd. Hoe kan dat opgelost worden?

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Meer dan een maand geleden bijgewerkt

De stappen voor het corrigeren van een factuur

De back-office krijgt soms te maken met facturen die moeten worden gecorrigeerd. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat de klant niet akkoord gaat met:

  • het aantal uur op de factuur

  • het uurtarief op de factuur

  • de projectprijs niet volgens afspraak is doorgerekend

  • een verkeerd BTW tarief is gebruikt

Als fouten vóór facturatie worden ontdekt, bijvoorbeeld in de specimen controle, dan zijn dit soort fouten eenvoudig te corrigeren in de registratie van het project of op één of meer van de bijbehorende voordrachten.

Na facturatie zijn uren, artikelen en inkopen voor een bepaald tarief verwerkt, is al factuur gegenereerd en kan de factuur eventueel al naar de klant gestuurd zijn. De factuur kan tevens al zijn doorgezet naar de boekhouding. Er zal dan een correctiefactuur gemaakt moeten worden.

Afhankelijk van de factuurwijze van het project zijn er verschillende procedures om correcties door te voeren. De factuurwijze kan gecontroleerd worden in het factureringblok op het basistabblad van de projectkaart.

Na het doorvoeren van de correctie staat de correctiefactuur voor het project gereed in het factuuroverzicht.

Voor de verschillende mogelijkheden van het versturen van correctiefacturen verwijzen we naar het artikel over het factuuroverzicht en correcties.

Was dit een antwoord op uw vraag?