Naar de hoofdinhoud
Funnels

Visueel inzicht in recruitment, sales, projecten en klanten

Martin van der Zee avatar
Geschreven door Martin van der Zee
Meer dan 3 weken geleden bijgewerkt

LIFT kent verschillende funnels om de voortgang van enkele specifieke processen visueel inzichtelijk te maken via een Kanban board. De gedachte bij een Kanban bord is vaak dat je in bijv. het salesproces van de eerste (meest linkerkolom) naar de laatste (meest rechterkolom) werkt. Via slepen (drag & drop) kan je een kaart van de ene stadium naar een volgend stadium (kolom) slepen. Zo loop je stap voor stap door een proces. Voor ieder Kanban bord kan geconfigureerd worden hoeveel stadia / kolommen / processtappen je wilt onderscheiden.

Funneltypen

LIFT heeft funnels voor het bewaken van het proces van:

Hieronder wordt eerst de algemene informatie gegeven worden die van toepassing is voor alle verschillende typen funnels.

Ga snel naar:

Openen van een funnel kaart

In de eerste instantie zal LIFT de laatst geopende funnel openen via:

Het opstarten van de funnels gebeurt vanuit de snelkoppelingenbalk. De snelkoppelingbalk is de donkere strook met mogelijk te starten functies aan de linkerkant van het LIFT scherm. Kies hier 'Funnels'. LIFT toont nu, indien mogelijk, de laatst geopende funnel.

Wanneer nu niet de gewenste funnel geopend wordt kies je via de functies op de funnelkaart voor de 'Funnels' optie:

Gebruik de 'Funnels' selectieknop om een funnelconfiguratie te selecteren waar je als gebruiker recht op hebt.

Functies op de funnelkaart

Funnels hebben verschillende algemene funties:

Funnel selectie en funnelbeheer. Via deze knop is mogelijk om een funnel te selecteren waarop je als gebruiker recht hebt. Funnelbeheer is beschikbaar via een verkregen recht. In funnelbeheer kunnen nieuwe funnels gedefinieerd worden, een bestaande funnelconfiguratie worden aangepast of rechten op de funnelconfiguratie worden ingesteld.

De getoonde gegevens op de funnelkaart verversen.

Gebruik filters om te filteren op bepaalde tekst (en gebruiken voor zoeken) of een selectiekeuze in te stellen. De selectiekeuzes die ingesteld kunnen worden verschilt per funneltype. Met de '...' knop in de selectiekeuze kunnen de selectiemogelijkheden worden aangepast.

Exporteer het overzicht van je geselecteerde funnel naar MS Excel.

Open de helppagina van deze kaart.

Op een kaart in een funnel kunnen, afhankelijk van het kaarttype, funnelconfiguratie en de rechten van de gebruiker, verschillende acties worden gestart. De algemene opties zijn hierbij:

Zijn in de veldinstellingen de kolommen 'Samenvatting' en 'Uitgebreide weergave' gelijk, dan zijn de acties direct beschikbaar onder deze knop.

Zijn in de veldinstellingen de kolommen 'Samenvatting' en 'Uitgebreide weergave' ongelijk, dan zijn de acties en de uitgebreide weergave beschikbaar na klikken op deze knop.

Zijn in de veldinstellingen de kolommen 'Samenvatting' en 'Uitgebreide weergave' ongelijk, dan zijn de acties en de uitgebreide weergave te verbergen met het klikken op deze knop. De gebruiker ziet dan de samenvatting.

Recruitmentfunnel

Met een recruitmentfunnel kan het recruitmentproces gemakkelijk visueel inzichtelijk gemaakt worden. Zo kan je denken aan stadia als 'Benaderd', '1e gesprek', '2e gesprek' en 'Aanbod gedaan'. De stadia in een recruitmentfunnel kan een beheerder zelf configureren.

Recruitmentfunnel specifieke acties:

Voeg een nieuwe potentiële sollicitant toe.

Voeg een nieuwe sollicitant toe.

Voeg een nieuwe potentiële werknemer toe.

Voeg een nieuwe werknemer toe.

Voeg een nieuwe inhuurkrachttoe.

Open de LinkedIn profielkaart. Beschikbaar in een recruitmentfunnel en klantfunnel.

Projectfunnel

Een projectfunnel toont in één oogopslag de projectvoortgang van de getoonde projecten. Hierbij kan per project eventueel ook een budget-voortgangsbalk getoond worden door in de veldinstellingen van de projectfunnelconfiguratie 'Budget' mee te nemen.

Projectfunnel specifieke acties:

Maak een nieuw project aan. Enkel beschikbaar in een projectfunnel.

Salesfunnel

Een salesfunnel toont boven in de kaart een omzet welke het totaal is van alle omzetdoelen en een gewogen omzetdoel. Het gewogen omzetdoel is het omzetdoel vermenigvuldigd met de slagingskans van een aanvraag. In de salesfunnel kan je verschillende kaarten tonen. Dus zowel leads als aanvragen. De fases van een salesfunnel kan een beheerder zelf configureren.

Salesfunnel specifieke acties:

Maak een nieuwe projectlead aan. Enkel beschikbaar in een salesfunnel.

Maak een nieuwe aanvraag aan. Enkel beschikbaar in een salesfunnel.

Maak een nieuw project aan. Enkel beschikbaar in een salesfunnel.


Klantfunnel

De status van een klantrelatie kan inzichtelijk en beheert worden door middel van een klantfunnel. De fases van een klantfunnel kan een beheerder zelf configureren.

Klantfunnel specifieke acties:

Voeg een nieuwe potentiële klant toe. Enkel beschikbaar in een klantfunnel.

Voeg een nieuwe klant toe. Enkel beschikbaar in een klantfunnel.

Open de LinkedIn profielkaart. Beschikbaar in een klantfunnel en recruitmentfunnel.

Aanmaken of aanpassen van een funnelconfiguratie

Voor het aanmaken van een eerste funnelconfiguratie moeten in opzoeklijstbeheer eerst de verschillende voortgangfases/stadia/processtappen worden gedefinieerd.

Funnel

Opzoeklijst

Recruitment

Klantrelatie \ Acquisitiedoelvoortgang. Hier kan een contactstatus worden opgegeven.

Projecten

Projecten \ Projectvoortgang. Voor een projectvoortgang kan een percentage gereed worden opgegeven t.o.v. het gehele project.

Sales

Projecten \ Salesvoortgang. Voor een salesvoortgang kan een slagingskans worden opgegeven en aangegeven worden of het item beschikbaar voor leads en/of aanvragen.

Klanten

Klantrelatie \ Klantvoortgang. Voor een klantvoortgang kan worden aangegeven of deze beschikbaar is voor potentiële klanten en/of klanten.

Om een eerste of nieuwe funnelconfiguratie toe te voegen open je vervolgens de funnelkaart om naar funnelbeheer te gaan:

Het opstarten van de funnels gebeurt vanuit de snelkoppelingenbalk. De snelkoppelingbalk is de donkere strook met mogelijk te starten functies aan de linkerkant van het LIFT scherm. Kies hier 'Funnels'. LIFT toont, indien mogelijk, de laatst geopende funnel.

Funnel selectie en funnelbeheer. Via deze knop is mogelijk om een funnel te selecteren waarop je als gebruiker recht hebt. Funnelbeheer is beschikbaar via een verkregen (rol)recht. In funnelbeheer kunnen nieuwe funnels gedefinieerd worden, een bestaande funnelconfiguratie worden aangepast of rechten op de funnelconfiguratie worden ingesteld.

Als er nog geen funnelconfiguraties gedefinieerd zijn dan is, voor gebruikers met voldoende rechten, enkel de 'Beheer' optie beschikbaar. Kies voor funnelbeheer om een funnelconfiguratie aan te maken of aan te passen.

Voeg een nieuwe funnel toe. Een funnel is hierbij dus van het type recruitment, project, sales of klant. De verschillende typen worden hierboven beschreven.

Wanneer in de lijst van bestaande funnels al funnels gedefinieerd zijn, dan kan met de 'Wijzig de instellingen van deze funnel' de configuratie van de geselecteerde funnel worden aangepast.

Wanneer in de lijst van bestaande funnels al funnels gedefinieerd zijn, dan kan met de 'Verwijder deze funnel' de geselecteerde funnel worden verwijderd.

Funnelconfiguratie

De funnelconfiguratie bevat de volgende instellingen:

Categorie

Instellingen

Funnelinformatie

Aangepaste naam: Hier kan de naam van de funnelconfiguratie worden ingesteld.

Rolrechten: welke gebruikers van welke rollen hebben toegang tot de funnel.

Funnelinstellingen

Hier kunnen de kopinstellingen en prioriteitkleuren worden ingesteld. De kopinstellingen verschillen per type funnel.

Filters

Selectiekeuze toont de mogelijke opties de LIFT beschikbaar heeft. De beheerder kan aanvinken welke keuzes de gebruiker mag gebruiken. Afhankelijk van het funneltype zijn er ook nog extra filteropties welke het gedrag van de funnel bepalen. Gebruik het 'eigen' filter op bijvoorbeeld behandelaar of accountmanager om enkel leads, aanvragen, projecten of klanten van de ingelogde gebruiker te tonen. Zo worden funnels persoonlijk.

Getoonde prioriteiten toont de beshikbare prioriteiten. De beheerder kan aanvinken welke prioriteiten voor deze funnel beschikbaar zijn.

Veldinstellingen

Per funneltype zijn er verschillende mogelijk te tonen velden beschikbaar. Per veld kan worden aangevinkt of deze getoond wordt in de samenvatting, uitgebreide weergave en of het veld in de funnel aanpasbaar is.

Kolominstellingen

In niet toegewezen staan kaart/funnelspecifiek gedefinieerde opzoeklijstitems die in een eerder stadium in opzoeklijstbeheer zijn gedefinieerd, maar nog niet aan een funnelkolom zijn toegewezen. Met behulp van slepen (drag & drop) kan een item naar een er onder gedefinieerde kolom gesleept worden.

In het kolomoverzicht kan voor de huidige funnel een kolom worden toegevoegd. Boven de kolom kan de naam van kolom (stadium / processtap) worden ingegeven. Een kolom moet minimaal één opzoeklijstitem bevatten. Sleep hiervoor een item uit de niet toegewezen groep naar deze kolom.

Verplaats de kolom naar links.

Verplaats de kolom naar rechts.

Indien aangevinkt kan het proces voor een kaart in deze kolom het proces worden afgesloten.

In het kolomoverzicht kan de geselecteerde kolom verwijderd worden.

Sortering

Hier kan worden aangeven volgens welke regels kaarten in een zelfde kolom gesorteerd moeten worden.

Was dit een antwoord op uw vraag?